
ZUS IWA jest to formularz składany rokrocznie do ZUS, przez część firm będących płatnikami składki wypadkowej. Druk ten to informacja zawierająca dane do ustalenia wysokości tej właśnie składki.
Termin złożenia dokumentu to 31 stycznia danego roku, co oznacza że druk z informacjami za rok 2024 płatnicy zobowiązani są złożyć do dnia 31.01.2025 roku.
Na jego podstawie określana będzie wysokość stopy procentowej składki wypadkowej obowiązującej danego płatnika od 1 kwietnia 2025 roku. Rok składkowy dla ubezpieczenia wypadkowego nie pokrywa się bowiem z rokiem kalendarzowym i trwa od 1 kwietnia danego roku do 31 marca następnego roku.
ZUS IWA w 2025 roku składają tylko ci płatnicy składek, którzy spełniają łącznie trzy warunki:
- byli płatnikami składek na ubezpieczenie wypadkowe od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 roku bez żadnej przerwy oraz minimum jeden dzień w styczniu 2024 roku (art. 31 ust. 7 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych)
- mieli zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego w 2024 roku średnio minimum 10 osób w miesiącu
- na dzień 31 grudnia 2024 roku figurowali w rejestrze REGON.
Nie trzeba składać informacji ZUS IWA, jeżeli w roku 2024 wystąpił przynajmniej jeden miesiąc w którym w firmie ani jedna osoba nie podlegała ubezpieczeniu wypadkowemu.
Co zawiera druk?
Druk ZUS IWA oprócz podstawowych informacji (takich jak dane płatnika składek i jego adres) zawiera także liczbę ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego i kod terytorialny jednostki terenowej ZUS. Dodatkowo znajdują się w nim dane niezbędne dla określenia kategorii ryzyka płatnika, czyli: rodzaj działalności według PKD, raport o ilości osób poszkodowanych w wypadkach przy pracy (z uwzględnieniem wypadków śmiertelnych i ciężkich) i liczba osób zatrudnionych w warunkach zagrożenia.
Sposób ustalenia liczby ubezpieczonych w IWA określa art. 28 ust. 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, zwanej ustawą wypadkową.
Liczbę tę ustala się dzieląc sumę ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu w ciągu poszczególnych miesięcy roku (za który składana jest informacja), przez liczbę miesięcy kalendarzowych roku (tj. 12). Otrzymany wynik zaokrągla się do jedności: w górę, jeżeli końcówka wynosi 0,5 lub więcej, albo w dół, jeśli wynosi mniej niż 0,5.
Przy ustalaniu liczby ubezpieczonych wyłącza się osoby, które:
• przez cały miesiąc korzystały z urlopu bezpłatnego, wychowawczego, bądź zostały powołane do odbywania zasadniczej służby wojskowej,
• przez cały miesiąc pobierały zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego,
• podlegały ubezpieczeniom społecznym, ale nie były objęte ubezpieczeniem wypadkowym,
• miały za dany miesiąc rozliczane składki lub wykazywane świadczenia po ustaniu tytułu do ubezpieczeń społecznych (czyli w danym miesiącu nie podlegały ani jeden dzień ubezpieczeniu wypadkowemu).
W liczbie ubezpieczonych nie pomija się natomiast osób pobierających przez cały miesiąc: wynagrodzenie chorobowe, zasiłek chorobowy lub opiekuńczy, a także świadczenie rehabilitacyjne. Należy również pamiętać, że jeżeli właściciel firmy opłaca składkę wypadkową to w tym wyliczeniu także należy go uwzględnić.
Forma złożenia tego druku uzależniona jest od formy składania przez danego płatnika innych dokumentów do ZUS. Może być więc zarówno elektroniczna jak i papierowa.
Nie wiesz czy masz obowiązek złożyć IWA lub jak poprawnie obliczyć liczbę ubezpieczonych?
Zleć sporządzenie swojego IWA Provento 😊